Број пристиглих радова на конкурс: 131
Број учесника: 146
Број земаља из којих су радови стигли на конкурс: 23
Земље из којих су радови стигли на конкурс:
Азербејџан, Аустралија, Босна и Херцеговина, Бугарска, Грчка, Индија, Индонезија, Иран, Италија, Казахстан, Кина, Мађарска, Малезија, Мароко, Пољска, Португал, Румунија, Русија, Северна Македонија, Србија, Турска, Хрватска, Црна Гора
Жири у саставу:
додлиће 26. септембра 2024. године, у 20 часова, на свечаној церемонији отварања Салона, следеће награде:
kao и награде жирија у категорији такмичара до 15 година:
На отварању фестивала биће додељене и награде ПРИЈАТЕЉА САЛОНА СТРИПА 2024:
РЕЧ ЖИРИЈА:
Шароликост израза свих генерација
Сваки честити жири је срећан кад се налази пред тешким изборима. Посао жирирања је својеврсна порота која доноси вредносни суд о радовима у фокусу, стављајући себе у други план и служећи само у сврху одабира уметничког дела које, према зацртаним критеријумима, испоставља најбољи облик уметничког изражаја. Што је тих избора више, посао њихове селекције тим је и тежи. Сви пристигли радови на конкурсу Салона стрипа 2024. на свој јединствен начин - што квалитетом или одабиром стила, па до саме бројности учесника - жири овогодишњег салона ставили су на озбиљно искушење.
Довољно је рећи да 131 стрип из 23 земље довољно говори колико је Салон стрипа релевантан чинилац на стрипској сцени. И та релевантност огледа се у скупу пристиглих радова чији су аутори - у овом случају кандидати за понуђена признања - изложили себе критичком суду како би понели неко од признања.
Треба ли истаћи демографску структуру учесника, ако већ говоримо о самом броју стрипова из поменутог броја земаља? Свакако, јер је од изузетне важности то што је трећина стрипова (46) рад деце узраста до 15 година! У данашње време када се као друштво све више бринемо због потенцијалног суноврата културе, предстојећем, ако не већ и присутном, који притом највише погађа најмлађе, велико је задовољство приметити да се баш те генерације труде да потиру све негативне последице антикултуре. Млади су ти који нам поручују да не бринемо и узимају активно учешће да одрже стрип културу активном и живописном. Под великим утицајем светског мејнстрима - при том мислимо пре свега на данас доминантни јапански стрип - велики број радова млађих учесника ослања се на мангу. Али, не само на њу, већ и на друге чиниоце поп-културе данашње сцене. То је ствар за похвалу, не за бригу, јер показују колико активно прате сцену и трендове. А при том се усуђују, и то веома успешно, да смело и са жаром директно критикују оно што виде као погубне аспекте данашњег друштва.
Они старији, који су већ стасали носиоци стрип културе - као признати аутори или дебитанти - настављају своју мисију грађења девете уметности. Приметно је да се одвија природан процес стваралаштва, еволуција стилова и наративних бравура, а ту су и они који се држе устаљених образаца, али их изводе умешно и традиционално као и до сада. Али, у богатству стилова и уметничких израза, за жири је најлепши утисак оставила уникатност великог дела приспелих радова. А та уникатност, уз већ поменут квалитет радова млађих учесника, највећи је победник овогодишњег Салона стрипа у Београду.
Никола Драгомировић, теоретичар стрипа, члан жирија